اخبار العراق الان

البيان المُشترك للجنة التنسيق المُشتركة العراقية-الأمريكية والخاصة بالطاقة

بغداد اليوم
مصدر الخبر / بغداد اليوم

البيان المُشترك للجنة التنسيق المُشتركة العراقية-الأمريكية والخاصة بالطاقة

        أكدت حكومتا جمهورية العراق والولايات المُتحدة الأمريكية مُجدداً على تعاونهما المُشترك في مجالات انتاج النفط وتصديره والغاز الطبيعي والكهرباء والطاقة النظيفة بُغية أن يُصبح العراق مستقلاً في مجال الطاقة. وجاء ذلك خلال الاجتماع الثالث للجنة التنسيق المُشتركة والخاصة بالطاقة والذي عُقد في الرابع عشر من شهر كانون الثاني لسنة ٢٠٢١. إذّ يتطلعُ كِلا الجانبين إلى استقلال الطاقة في العراق والى اليوم الذي يحصلُ فيه جميع العراقيين على الكهرباء المُستقرة وعلى مدار أربعٍ وعشرين ساعةً من بنية تحتية كهربائية عالمية المستوى. وأكّد كِلا الجانبين مُجدداً على أهمية الشراكات مع الشركات الأمريكية إذ يعتزمُ الجانبان العمل معاً لضمان ديمومة نجاعة هذه الشراكات ونفعها لجميع الأطراف.

     وترأّس الاجتماع مُمثلون عن الحكومة العراقية مع النائب الرئيسي لمساعد وزير الطاقة الامريكي السيّد ماثيو زايس إلى جانب سعادة سفير الولايات المتحدة الأمريكية في العراق السيّد ماثيو تولر فضلاً عن مُمثلين عن حكومة اقليم كردستان.

     وخلال اجتماع اليوم، أكّد كِلا الجانبين مُجدداً على أهمية استقلال العراق في مجال الطاقة مُستقبلاً ومُساهمته في تعظيم ازدهاره الاقتصادي. كما أشار الجانبان الى الدور القيّم الذي يؤديه العراق حالياً في توفير مصادر بترولية إلى الأسواق العالمية وقُدرته على أن يكون رائداً اقليمياً في انتاج الغاز الطبيعي.

     كما بحثت الوفود أهمية دعم جهود العراق الرامية لتسخير موارد الغاز الطبيعي الكبيرة خاصته. إذ استعرضوا مجريات عمل العراق والخاصة باحتجاز الغاز الطبيعي المُحترق بُغية تقليل اعتماده على الواردات مع الإسهام في الوقت ذاته في تحسين الجودة البيئية. كما بحثت الوفود المستجدات المُتعلقة ببنية العراق التحتية لتوليد الكهرباء ونقلها والكيفية التي يُمكن أن يصبح بها مُتكاملاً على نحوٍ أفضل مع جيرانه الإقليميين.

     ومن جانبها، عبّرت الولايات المتحدة عن دعمها المُستمر لقطاع الطاقة في العراق والتطلع قُدُماً لعقد ورش العمل والدعم الفني المُرتبط بنجاح البرامج السابقة. وقد شجّعت الولايات المتحدة العراق للعمل مع الوكالة الدولية للطاقة مُشيرةً إلى الموارد المُتاحة لمساعدة عمل الوكالة في العراق.

انبثقت لُجنة التنسيق المُشتركة والخاصة بالطاقة عن اتفاقية الإطار الاستراتيجي بين العراق والولايات المتحدة في العام ٢٠٠٨ لتعزيز الشراكة الإستراتيجية بين البلدين والخاصة بمجموعةٍ من المبادرات. والتزمتْ جُمهورية العراق والولايات المتحدة الأمريكية بعقد الاجتماع القادم للُجنة التنسيق المُشتركة الخاصة بالطاقة في العاصمة واشنطن في موعد يُقرر لاحقاً.

Joint Statement of the Iraq-U.S. Joint Coordination Committee on Energy

The Governments of the Republic of Iraq and the United States of America reaffirmed their joint cooperation in the areas of oil production and export, natural gas, electricity, and clean energy in order for Iraq to become energy independent during the third meeting of the Joint Coordination Committee (JCC) on Energy, held January 14, 2021.  Both sides aspire towards energy independence for Iraq and a day when all Iraqis receive 24 hours per day of stable electricity from a world-class electricity infrastructure.  Both sides reiterated the value of partnerships with U.S. companies and intend to work together to ensure these partnerships continue to be successful and profitable for all parties.

Representatives from the Government of Iraq chaired the meeting with U.S. Chair Principal Deputy Assistant Secretary of Energy Matthew Zais, along with U.S. Ambassador to Iraq Matthew Tueller. Representatives from the Kurdistan Regional Government also participated in the meeting.

During today’s meeting, both sides reiterated the significance of Iraq’s future energy independence and its contribution to greater economic prosperity for the Iraqi people. Both sides also noted the valuable role that Iraq currently plays in providing petroleum resources to global markets and its potential as a regional leader in for natural gas production.

The delegations discussed the importance of supporting Iraq’s efforts to harness its vast natural gas resources.  They reviewed the status of Iraq’s work to capture its flared natural gas to reduce its dependence on imports while contributing to improved environmental quality.  The delegations also discussed the development of Iraq’s electricity generation and transmission infrastructure and how the Iraqi grid can become better integrated with its regional neighbors.

For its part, the United States expressed its continued support of Iraq’s energy sector, looking forward to workshops and technical assistance that built upon the success of earlier programs.  The United States encouraged Iraq to work with the International Energy Agency (IEA) and noted the resources available to assist the IEA’s work in Iraq.

The JCC on Energy was established by the 2008 Strategic Framework Agreement between Iraq and the United States to strengthen the two nations’ strategic partnership on a variety of initiatives. The Republic of Iraq and the United States committed to convening the next JCC on Energy in Washington, D.C., at a date to be decided upon.

يمكنك قراءة الخبر ايضا من المصدر من هنا

عن مصدر الخبر

بغداد اليوم

بغداد اليوم

أضف تعليقـك